Maďarský módní dům Nanushka dosáhl úspěchu, o kterém mnozí návrháři mohou jen snít. Jeho modely nosí celebrity jako Rihanna, Justin Bieber či Billie Eilish. Tato společnost je přitom jen jedním z mnoha začínajících značek ze střední a východní Evropy, které se probojovali na vrchol světové módy a předvádějí své kolekce na molech v Londýně, Paříži a New Yorku.
Značka Nanushka se sídlem v Budapešti zaznamenala od roku 2016 více než třicetinásobnou nárůst tržeb na 33 milionů eur.
Nanushka, která se zaměřuje na udržitelný design, včetně oblečení z umělé, tzv. veganské kůže, se stala nejrychleji rostoucí evropskou módní společností podle každoročně aktualizovaného seznamu FT 1000.
Mezi dalších návrhářů konfekce, kteří pronikli ze střední Evropy na globální scénu, patří slovenská Nehera, kterou nosí hollywoodské hvězdy Keira Knightley, Tilda Swinton nebo Marion Cotillard. Polskou značku Magda Butrym zase oblibě Megan Fox a Hailey Bieber.
Tímto firmám usnadnily průnik do světa vysoké módy Instagram a další online platformy, které pomáhají mladým nezávislým návrhářům mimo mezinárodních módních center představit se globálnímu publiku, hladovém po něčem jiném.
„Bez sociálních médií by před 15 až 20 lety pravděpodobně bylo téměř nemožné vybudovat globální módní dům v Budapešti,“ řekl generální ředitel Nanushky Péter Baldaszti, který se oženil se zakladatelkou a designérkou Sandrou Sandorová.
Značka otevřela v roce 2019 obchod v New Yorku a v roce 2020 i přes pandemii v Londýně. A přestože považuje Spojené státy za svůj největší trh, budoucnost vidí v Číně. Mateřská společnost Vanguards Fashion Group, ve které je Baldaszti generálním ředitelem, koupila také v roce 2020 italskou módní značku Sunnei v rámci strategie budování módního portfolia v celé Evropě.
Střední Evropa se může pochlubit dlouhou tradicí řemeslné výroby v textilním průmyslu, která sahá do období mezi dvěma světovými válkami.
Po pádu komunismu v roce 1989 západní luxusní značky a módní domy založili v regionu podniky na výrobu tašek, šátků a oděvů, přičemž využili blízkost západoevropských trhů, nižší náklady a kvalifikovanou pracovní sílu.
Nyní se místní luxusní značky na těchto trzích ubírají opačným směrem.
„Začali jsme s předváděním v Paříži, ale Instagram je něco, co skutečně otevřelo dveře značkám ze zemí, které nejsou na módní mapě,“ řekla zakladatelka polského výrobce kabelek Chylak Zofia Chylaková.
Kabelky Chylak, vyrobené z italské kůže, stojí přibližně 200-250 eur a obliba značky mezi některými polskými influencermi žijícími v zahraničí jim pomohla stát se světovými.
Bratislavská Nehera, pojmenovaná po českém podnikateli Janu Nehera, který v 30. letech vybudoval módní impérium, představila svou jarní kolekci 2022 v Paříži a po uvolnění pandemických omezení plánuje návrat do New Yorku.
„Naším cílem je znovu vstoupit na trhy v USA a Evropě,“ řekl Ladislav nadmutí, zakladatel značky, která minulý měsíc otevřela showroom v Miláně a právě teď jedná s místními investory o podpoře plánů na expanzi.
Mladá generace designérů z menších zemí, z nichž mnozí pracovali nebo studovali v zahraničí, získala nejen znalosti, ale i kontakty, řekl Achim Berg, globální lídr oděvní a módní skupiny McKinsey. A přestože trhu s módou dominují velké luxusní značky, mnozí touží po nových pro jejich autentičnost.
Skandinávské značky jako Acne Studios, Gann a totem ukazují, jak se mohou prosadit firmy z regionů mimo hlavních módních center, dodal Berg.
Rostoucí příjmy ve střední Evropě vytvořili také stabilní lokální zákaznickou základnu, která si může dovolit luxusní předměty. Pomáhají tak začínajícím designérům prosadit se doma, dokud proniknou na zahraniční trhy.
I polská designérka Magda Butrymová si po startu v roce 2014 nejprve vybudovala domácí klientelu. A teď je její značka, kterou mají rády influenceri ze sociálních médií, přítomna na 40 trzích. I Lady Gaga měla nedávno v příspěvku na Instagram na sobě krátké puntíkované šaty Magda Butrym.
Globální spotřebitelé touží objevovat novinky a to dává značkám příležitost.
„Východoevropští návrháři mohou hledat inspiraci ve své regionální kultuře a dědictví a přetavit je do různých produktů a kolekcí,“ poznamenal ředitel polské značky Jakub Czarnota.